به گزارش مشرق به نقل از فارس،«نادر طالبزاده»، درباره منجيگرايي در سينماي هاليوود گفت: منجيباوري در سينماي هاليوود آنطور كه ما فكر ميكنيم نيست و در آن نه در رابطه با امام و نه در رابطه با دين خدا صحبتي نيست.
وي با اشاره به تم اصلي فيلمهاي آخرالزماني هاليوود گفت: در اين نوع فيلمها كه از سال 2000 تا امروز شايد دهها نمونه فيلم بزرگ و پرفروش داشتهايم كه با كار «رولن اميريك» در فيلم «روز استقلال» شروع شد و تا آخرين كاري كه من ديدم توليد سال 2011 با عنوان «جنگ جنگ لسآنجلس» بود؛ در همه اين فيلمها يك موجود، يك شيء و يك امر شرگونه از خارج از زمين به كره زمين حمله ميكند و آزادي آن را به خطر مياندازد.
كارشناس فرهنگي ادامه داد: هر وقت جهان دچار بحراني شود؛ منجي ـ كه همان ايالات متحده است ـ به صحنه ميآيد و فعال اين نجاتبخشي نيز ارتش آمريكاست و تمام اين كارها از كارهاي اسپيلبرگ با نام «جنگ دنياها» و «2012» ساخته «رولن اميريك» و پيش از آن و همچنين آخرين كاري كه ساخته شده، در همه آنها موجوداتي شر به كره زمين حمله ميكنند و تنها كسي كه قدرت مقابله دارد؛ آمريكاست و تنها گروهي كه وارد عمل ميشود، ارتش اين كشور است.
وي با اشاره به ماهيت صهيونيستي هاليوود تاكيد كرد: هاليوود كه داراي ماهيتي صهيونيستي و نه مسيحي است، امروز منجي را آمريكا و بازوي نجاتبخش را ارتش آمريكا معرفي ميكند كه به نجات جهان ميآيد و ليبرال دموكراسي را از خطر نابودي نجات ميدهد.
* فيلمهاي نظامي هاليوود در دهه اخير افزايش يافته است
اين كارشناس مسائل فرهنگي در پاسخ به اين سؤال كه آيا اين دست كارهاي هاليوود همه فهم است و يا خوراك مردم آمريكاست، گفت: كارهايي كه ساخته شده بيشتر وهم و اضطراب ايجاد ميكند ـ همان عملي كه با 11 سپتامبر و بعد از آن دنبال كردند ـ و اين ايجاد ترس و وهم سياست اصلي است و تمام اين فيلمها تم اصلي و موضوع اصلي و حس آخري كه به دست ميدهد و در ناخودآگاه مردم آمريكا حك شده و جا ميافتد، ترس و وحشت است.
وي افزود: در كار آخري كه ديدم با نام «جنگ جنگ لسآنجلس» موجودات فضايي به اين شهر حمله ميكنند و تفنگداران آمريكايي به كمك آنها ميآيند و كل فيلم جنگ اين موجودات با تفنگداران آمريكايي است و در كل فيلم شما از اين مهاجم احساس اضطراب و ترس داريد و اين فيلمها اكثرا خوش ساخت و گيشهشكن است.
طالبزاده اين پديده را در ده سال اخير جديد دانست و تصريح كرد: اگر بخواهيد اين را با كل تاريخ آمريكا و 80 سال تاريخ هاليوود مقايسه كنيد، ميبينيد كه اين تعداد فيلم نظامي كه در اين 10 سال اخير ساخته شده قبلا نبوده است و اين يك آمار است.
وي افزود: در دهه 70 فيلم «تورا! تورا! تورا!» درباره جنگ جهاني دوم بوده و يا در اواخر دهه 70 فيلم «شكارچي گوزنها» را داشتهايم كه آن هم ضد جنگ است اما وقتي وارد دهه اخير ميشويم فيلمهايي كه واقعا تقويت بنيه نظامي ايالات متحده است، بسيار ديده ميشود.
طالبزاده با اشاره به فيلم «نجات سرباز رايان» اسپيلبرگ به عنوان خطشكن در اين عرصه، «رولن اميريك» را يك مهاجر آلماني صهيونيست معرفي كرد و گفت: در تم همه اين فيلمها منجي آمريكا و رئيسجمهور آمريكا و يا يك نابغه صهيونيست است كه در «2012» و «روز استقلال» صريحاً به آن اشاره ميكنند و ابايي ندارند كه بگويند «داود» صحنه جنگ «داود و جالوت»، اسرائيل و مهاجر اسرائيلي است و اين تم «اشرار فضايي» سمبلي است كه تا اين آخر ادامه داشته و هيچ چيزي جز طغيان جهان اسلام در وراي اين سمبل نيست.
* فيلمهاي هاليوود عكسالعمل ايستادگي كانون فعال جهان اسلام است
نادر طالبزاده در ادامه در پاسخ به سؤالي درباره ضرورت اقدامات سينماي داخلي در اين زمينه گفت: ما نميتوانيم چنين فيلمي بسازيم، همانطور كه ايتالياييها و روسها و آلمانها هم نميتوانند.
وي افزود: اصل اين است كه كانون فعال جهان اسلام ايستادگي كرده و الگويي در برابر امپراطوري غرب شده است بنابراين در واكنش به آن هاليوود اين فيلمها را دارد ميسازد لذا كار آنها عكسالعمل كار ما است و صنعت فيلمسازي ما اينطور نيست و نبوده است.
اين كارگردان كشورمان ادامه داد: نهايتاً ميتوانيم از تخصص هاليوود با خط و ربط و داستانگويي خودمان استفاده كنيم كه در سابقه مسلمانان در هاليوود اين بوده كه آنها هاليوود را به كار گرفتهاند.
وي با بيان اينكه تا به حال فيلمهايي از اين دست نداشتيم و فيلمسازش را نيز نداريم، گفت: ما ميتوانيم دين را تبيين كنيم و تعريفي دوباره از قهرمانان ديني و پيامبران و با زبان بينالمللي و تكنيك بينالمللي و حتي بازيگران غربي داشته باشيم و بتوانيم فيلم جهاني بسازيم و اين كاملاً شدني است.
نادر طالبزاده با بيان اينكه منجيباوري در سينماي هاليوود با پيشفرضهاي ذهني ما متفاوت است، گفت: آثار آخرالزماني هاليوود، بيشتر ترس و اضطراب ايجاد ميكند و منجي را آمريكا و بازوي نجاتبخش را ارتش اين كشور معرفي ميكند.